Varför du måste sälja in länkarna du har på din hemsida

av jan 9, 2019Uncategorized

Har du länkar på din hemsida?

Internlänkar till andra delar av din site eller länkar ut från din site?

Vill du att läsaren ska klicka på dessa länkar?

Om du svarade ”ja” på någon av ovanstående frågor bör du läsa vidare.

 

En klickbar länk är tyvärr inte klickbar bara för att den är klickbar.

Jag vet…
D
et där lät snurrigt värre men jag ska förklara vad jag menar.

När du har en länk på din sida (extern eller intern) måste du sälja in länken.

Det räcker inte enbart med att ”säga” här är länken.

Låt mig visa ett exempel på när man inte sålt in länken utan bara ”säger” här är länken:

 

 

Nu påstår jag inte att ingen kommer att klicka på den länken.

Det jag påstår är att ovanstående länk hade fått fler klick om man hade sålt in länken till läsaren.

Alltså visat läsaren varför denne ska klicka på länken.

Kom ihåg, läsare tänker omedvetet what´s in it for me när de läser din text.

Om du inte triggar läsarens intresse kommer de inte att klicka på dina länkar i någon högre utsträckning.

 

Hur kan man då kunna sälja in en länk på ett mer effektivt sätt?

Exempelvis på det här sättet:

 

 

 

Här ser vi att författaren har upptäckt något!

 

En upptäckt vi endast kan ta del av om vi klickar på länken.

Våra hjärnor gillar inte ouppklarade affärer och lösa trådar.

Alltså är vi benägna att klicka på länken enbart för att stilla vår nyfikenhet.

I exemplet ovan har vi ”sålt in” länken till läsaren.

Om läsaren inte klickar får de leva i ovisshet.

De kommer inte få reda på varför vissa hjälmar är säkrare än andra hjälmar…

 

Kom ihåg att sälja in dina länkar och kom ihåg att läsare tänker “what´s in it for me” när de läser dina texter.

Missa inga nya blogginlägg!

Fyll i ditt förnamn och din epostadress så får du ett mail nästa gång jag skrivit ett nytt blogginlägg.

Share This