ro
Reader Optimization
Reader optimization:
Hur man gör en text lättare att läsa.
Att SEO-anpassa texter är idag vardagsmat.
Att RO-anspassa texter är (tyvärr) mindre vanligt.
Vad är då Reader Optimization?
Det är allt som gör en text lättare att läsa för kunden.
“Slösa inte med kundens tid och kom ihåg att kunden har begränsat med tid för dig och att det är fler än du som skriver saker för att få kundens uppmärksamhet.”
Mikael Högling – Utdrag ur boken Online Copywriting
Styckeindelning
Korta stycken är lättare att läsa än långa stycken.
Underrubriker
Underrubriker bryter ner en lång text till hanterbar storlek.
Meningar
En lång mening bör brytas ner till två eller tre kortare meningar.
Punktlistor
Punktlistor är ett bra sätt att lyfta fram fördelar och argument på.
Exempel på Reader Optimization
Exempel på en text som inte är RO-optimerad:
En lång text utan luft mellan styckena samt långa meningar är något de flesta tycker är jobbigt att läsa, vilken innebär att det som skrivs på det viset inte blir läst av speciellt många, det i sig skapar ett problem då du givetvis vill att så många som möjligt ska ta del av, och läsa, det du skriver. Du ska med andra ord inte skriva på det sättet jag gör just nu (!), det är jobbigt och svårt att läsa och det är dessutom lätt att tappa bort sig efter ett tag.
Exempel på samma text när den är RO-optimerad:
En lång text utan luft mellan styckena är något de flesta tycker är jobbigt att läsa.
Likaså med långa meningar.
En text som skrivs på det viset blir inte läst av speciellt många.
Om du vill att så många som möjligt ska ta del av, och läsa, det du skriver…
Ska du med andra ord skriva på det sättet jag gör nu.
Nu när du vet hur man använder sig av Reader Optimization kommer vi till den absolut viktigaste delen av en text.
Rubriken
Klicka på knappen nedan för mer info!