Våga vägra låg konvertering!

av mar 31, 2019Uncategorized

Vad dödar konvertering online mer effektivt än vad round-up dödar ogräs?

Oro.

En orolig kund är en kund som inte konverterar.

Vad är det då som föregår känslan av oro?
*Vi köper som bekant med våra känslor inte med vårt intellekt*

Oftast är det osäkerhet som skapar oroskänslor.

En osäker kund känner oro och en orolig kund konverterar inte.

Vad är det då som skapar osäkerhet hos en kund?

Otydlighet.

När kunderna tycker att informationen de får är otydlig, otillräcklig eller oklar blir kunderna osäkra och när kunderna är osäkra skapar det i sin tur en känsla av oro.

Och oroliga kunder konverterar som bekant inte.

Vad är då botemedlet mot oro? Det magiska pillret som löser detta problem?

Botemedlet mot oro är något som tar bort otydligheten.

Och vad är det som tar bort otydlighet?

Tydlighet!

Tydlig information dödar otydlighet och eftersom otydlighet i sin tur göder osäkerhet som i sin tur föder oro, har vi här hittat botemedlet mot onödigt låg konvertering.

Var tydlig och dina kunders oro försvinner (eller minskar åtminstone).

Var tydlig och öka din konvertering.

Ta på dig ett par nya mentala glasögon (ett par som visar kundens perspektiv) och gå sedan in på din hemsida och se på den med kundens ögon.

 

 

  • Är det tydligt vad kunden kan göra på din hemsida?
  • Är det tydligt varför kunden skulle göra det?
  • Är det tydligt hur kunden kan göra det?

Låt oss ta ett exempel.

Låt säga att du säljer solrosfrön online på hemsidan: www.solbrittssolrosfron.se:

  • Är det direkt klart och tydligt på hemsidan att kunden kan handla solrosfrön där?
  • Är det tydligt varför kunden ska handla solrosfrön från just dig istället för någon av dina konkurrenter?
  • Är det tydligt hur kunden gör för att beställa solrosfrön på hemsidan?

Är du otydlig med något av detta på hemsidan blir det svårt att sälja några större mängder solrosfrön.

De enda som köper av dig då är de som är riktigt motiverade. Att såna kunder handlar trots att du är otydlig beror i sin tur på att en kunds motivation trumfar det mesta.

Dock kan vi inte påverka kundernas motivation utan endast visa på varför kunden ska handla av oss istället för någon av våra konkurrenter.

Så, våga vägra låg konvertering och var tydlig!

 

Missa inga nya blogginlägg!

Fyll i ditt förnamn och din epostadress så får du ett mail nästa gång jag skrivit ett nytt blogginlägg.

Share This