Öka din försäljning genom att skriva ”Why content” istället för ”How to content”.

av | jan 4, 2019

Why-content genererar intäkter.
How to-content genererar trafik.

 

Hur betalar du för mjölken när du handlar på Ica?
Betalar du med trafiken som din hemsida genererar?

Eller gör du som oss andra och betalar med pengar?

Om du gör som oss andra behöver du (antagligen) skriva mer Why-content.

How to-content ÄR populärt.

Inget snack om den saken.

Personligen älskar jag How to-content.

Det är ingen överdrift att säga att åtminstone 80% av det jag söker efter online är How to-content.

Varför älskar jag då How to-content?

How to-content och vem det attraherar

Jag älskar how to-content för att jag vill förstå en sak och sedan kunna göra det själv.

Jag är med andra ord en DIY-person.

DIY (Do It Yourself) är orsaken till varför How to-content är populärt.

Problemet är att DIY-personer vill göra det själv.

De vill inte betala Dig för att du ska göra det åt dem.

Så med How to-content attraherar du trafik från personer som INTE är intresserade av handla av dig.

De vill bara veta hur du gör det du gör så de kan göra det själva.

Men det känns ju så skönt med mycket trafik!

Ja, det gör det sannerligen.

Å andra sidan är det en skön känsla att ha pengar till att betala sina räkningar med också.

Eller för att köpa mat till familjen.

När du skriver How to-content attraherar du DIY-personer.

Personer som inte är intresserade av att köpa det du säljer…

Det är ena sidan av myntet.
Den andra sidan av det myntet är…

Du pratar inte till de personer som vill köpa det du säljer.

Du pratar inte med de som varken har tid, lust eller möjlighet att göra det själva.

De som hellre betalar någon annan att göra jobbet åt dem.

Personer som vill betala någon annan för att göra jobbet är inte intresserade av How to-content.

Dessa personer är intresserade av Why-content.

De vill veta varför de ska handla av just dig.

Varför ska de betala för det du gör?
(Speciellt viktigt att svara på när du säljer tjänster)

Varför ska de välja just dig och inte någon av dina konkurrenter?

Aha, nu är vi något på spåren!

Men hur tar du då reda på varför kunder ska handla av just dig?

Hur du skriver ”Why-content”

En enkel övning att starta med när du ska skriva Why-content hittar du nedan:

Men först ett ord från våra sponsorer!

Skämtar bara, här är övningen:

Se din ideala kund framför dig.

Din ideala kund som aktivt letar efter just det Du erbjuder.

Vad behöver hon veta för att för att kunna välja just dig?
Det hon behöver veta för att ta ett beslut är precis det du ska skriva om!

Vad skulle övertyga din ideala kund att handla av dig?
Det som skulle övertyga din ideala kund är det du ska skriva om.

Vilka ämnen är viktiga för din kund?
Vad kan du skriva för att förklara dessa ämnen för din kund?

En annan fråga är:

Hur ska du ”bevisa” din kompetens för kunden?
Hur ska du skriva för att lyfta fram din unika kompetens?

Ett sätt att göra detta på är följande:

Tänk dig att din kund tar ditt erbjudande och din närmaste konkurrents erbjudande och gör en direkt jämförelse.

Vad står det när kunden läser ditt erbjudande?

Vad ska du skriva där så att ditt erbjudande särskiljer sig från din konkurrents erbjudande?

Ditt erbjudande bör vara bättre än din konkurrents erbjudande annars har du problem.

Ditt erbjudande bör vara unikt annars är du bara en bland många leverantörer och då har du problem.

Vad Why-content kan göra för dig

  • Why content attraherar personer som söker efter det du erbjuder.

  • Why content attraherar personer som är villiga att betala dig (eller någon annan) för att göra jobbet.

  • Why content förklarar för dessa personer varför de ska välja dig.

Visst, du får inte lika mycket trafik som du får av How to-content.

Men dina intäkter kommer att öka.

Och därmed slipper du föra långa diskussioner med kassapersonalen varje gång du ska handla och vill betala med trafik istället för med pengar.

 Ps. How to-content har sin givna plats i ditt contentarbete.

En mix är alltid att föredra.

Men fastna inte i att enbart skriva content som driver trafik.

Content som konverterar är minst lika viktigt.

Missa inga nya blogginlägg!  

Fyll i ditt förnamn och din epostadress så får du ett mail nästa gång jag skrivit ett nytt blogginlägg.

Share This